Tome, máš pravdu, že různorodost šifer je vysoká. Když jsem nad tím víc přemýšlel, kloním k tomu, že by asi stačilo ono X. Jenom vyšší než těch 15 minut, které se dřív dávaly za benchmark. Hodně šifer jde přímočaře luštit 15 minut a nedobrat se výsledku. To nemusí ještě znamenat, že šifra je přehnaně náročná.
Tebou zmíněných 30–40 minut mi přijde jako adekvátnější limit.
Dero, za mě by to mělo být spíš X nebo Y, X by mohlo být o něco víc (30–40 minut?). Potýkám se s tím, že doba smysluplné činnosti se šifrou od šifry může dost lišit. C4∞ tým po čtvrthodině odloží, protože neví. Podle tvé definice by ji neluštil, podle mě ano.
Ponecháním samotného Y vyřeším situaci, kdy tým postupoval a nestihl šifru vyluštit (tetris). Ponecháním samotného X řesím situaci, kdy tým se šifrou smysluplně stráví půlhodiny a ještě není u konce. Od nějaké hranice vnímám jako problém šifry, že si pro sebe chce ukousnout příliš velký kus koláče. Půlhodina se šifrou pro mě znamená, že tým šifru luštil, přestože šifra požaduje víc času.
Je žádoucí, aby tým při rozhodování znal řešení šifry? A při hodnocení krásy?
Yeti, my jsme letos debatovali myslím o třech šifrách, u kterých jsme se neshodli, jestli označit, že jsme je luštili, nebo neluštili. To mi nepřijde málo. A nemyslím si, že to je extrémně výjimečný případ v herním systému, kdy dostáváš za navštívená stanoviště dost bodů a máš tedy motivaci ke konci hry toho co nejvíc oběhnout.
Ostatně já po týmech nechci, aby dělaly jakoukoli úvahu na téma "Co to znamená dostatečně luštit šifru?" Chtěl bych, aby nám (nějaké) kritérium bylo dáno shůry organizátory.
Když to dost přitáhnu za vlasy, tak nechci Kachnu plnou šifer na pět minut, protože tým po pěti minutách luštění a odložení šifry nazná, že se jí věnoval dostatečně.
A ty výpočty mi teda moc nesedí. Realisticky se týmy při větším množství šifer dělí na skupinky. Řekněme nejméně dvě, silnější až na čtyři. Takže těch 20 týmových minut na šifru je ve skutečnosti třeba "40 minut s libovolnou šifrou" v nějakém počtu lidí. Když člověk uváží, že některé šifry prostě inherentně lehké jsou, nebo prostě týmu sednou, tak toho reálného času na luštění jakékoli složitější šifry je o dost víc.
Dero: Tým neví, na jak dlouho šifra je. Nějaké indicie jsou, ale často to poznat není. Prostě ji luští. Při hodnocení šifer si nemůže být jist, jak daleko se proluštil a jestli se jí věnoval ‚dost‘. Má ale jedno vodítko: jak dlouho by mělo trvat na Kachně vyluštění (ne luštění) šifry.
JiříKových zhruba 20 minut mi přijde realistických. Což při X + Y = 30 min znamená, že minimální čas, po který má šifra ‚právo být luštěna‘ (a nebýt vyluštěna), je delší než čas, za který by mediánově vyluštěna dávno být měla.
To nedává smysl; ta relace by měla být opačná. Neboli, klidně dávejte na Kachnu N-krokové šifry na hodinu (taky už jsem to udělal). Nechtějte ale, aby na nevhodnost šifry ostatní brali ohled v kolonce ‚luštěno‘.
Sémantické nimrání luštili vs. neluštili proto podle mne hraje roli jen u šifer vyzvednutých v poslední půlhodině hry. Těch není moc a navíc tým provádí triáž a dělicí čára bývá jasná.
Jiříku, myslím, že na to pohlížíš jako Aleš u nás v týmu. A trochu myslím, že oba padáte do sémantické pasti spočívající v tom, že ta kolonka v kartě se jmenuje "Luštili jsme" (nebo tak něco).
Já na věc pohlížím optikou "práv šifer na to být dostatečně luštěny". Z tohoto pohledu hledám smysluplnou definici toho, jestli bylo či nebylo naplněno právo šifry na vyluštění. Pokud máme na konci hry deset minut a celý tým šifru intenzivně luštíme, tak bych taky subjektivně řekl, že jsme šifru luštili. Ale to podle mě z pohledu herního systému je neužitečný, ba vlastně škodlivý výrok. Z pohledu šifry je legitimní, že její luštění zabere nějaký čas. A pokud tým na její vyluštění čas nemá, nebo jí ten čas nedá, tak šifra ani teoreticky vyluštěna být nemůže. Tedy výrok "luštili jsme (s implicitním 'a nevyluštili')" je zároveň věcně správný a přitom zavádějící.
Proto rozlišuju ty části X a Y. První dává šifře jistotu, že jí někdo věnuje férovou dobu pozornosti. Druhá implikuje, že tým aspoň krátkou dobu strávil ve fázi, kdy neuměl se šifrou hnout kupředu = na šifře se zasekl. Pokud jsou tyto dvě podmínky splněny, tak bych osobně byl ochotný prohlásit, že jsem šifru neúspěšně luštil.
Ale samozřejmě respektuju, že sto lidí = sto pohledů. Vlastně volám jen po tom, aby někdo z orgů praštil do stolu a řekl "takhle to je!". Ať si týmy nemusí vymýšlet vlastní definice vágních slov.
Já moc děkuju orgům za to, že Kachna byla a že o nás bylo tak dobře postaráno! V sekci pohostinství a služeb bych za sebe vyzdvihla, že i vegani měli, co žrát, v což si na podobným akcích netroufám doufat. Ostatním týmům (to vám teda pěkně!) děkuju za šifry.
Diky, diky, bylo to neskutečně moc fajn!
Následují nějaké názory:
Ohledně velikosti herní oblasti a délky herního času tak nějak souhlasím s asi většinou, že jedno by mohlo být menší a druhé větší.
Když jsem uvažovala o tom, kde byl s obtížností problém, jako hlavní faktor mi vyšlo, že na Kachnu chodí spíš zkušenější týmy a ty týmy o sobě navzájem tak nějak vědí, že to všichni děláme trochu z masochismu a že jediná šifra, kterou jsme ochotní brát vážně, je taková, co nás aspoň trochu potrápila. Dal někdy někdo šestku šifře, co měl za pět minut? Nah... Rovněž si myslím, že pro autory je to trochu taková exhibice a že nikdy nikdo neřekl "Vymysleli jsme krásnou šifru, ale byla moc těžká, tak jsme radši vybrali středně krásnou s ideální obtížností."
Zde si můžete přečíst, co mě napadlo k tomu, jak to vyřešit:
Zajímavé téma. Protože to vnímám dost odlišně, zkusím uvést dva příklady, které u nás byly bez sebemenších pochybností "luštěno", kdežto u tebe by nejspíš byly "neluštěno".
Šifru jsme vyzvedli v 1/3 hry. Ukázalo se, že je na dlouho, třikrát jsme se k ní vraceli a vždycky se posunuli o kus dál, ale nestlihli jsme ji vyluštit. Strávili jsme s ní dobře 40 minut, spíš víc, nikdy jsme se nezasekli na víc než pár minut.
Šifru jsme vyzvedli ve 2/3 hry, luštili jsme ji intenzivně celotýmově 10 až 15 minut, ale nikam daleko jsme se nedostali. Odložili jsme ji s tím, že se k ní vrátíme, ale nezbyl čas, resp. přišly jiné priority.
Osobně tam vůbec nevnímám nějaké rozlišení času X a Y. Šifry, které jsme vyzvedli zhruba do 2/3 hry jsme automaticky začali luštit a "luštili". Teprve až v poslední třetině hry jsme při vyzvednutí šifry dělali rozhodnutí, zda se šifrou budeme zabývat a dáme jí aspoň těch 10 minut ("luštěno"), či ne ("neluštěno"). To rozhodnutí bylo typicky velmi rychlé, třeba do minuty.
Před hrou jsem si počítal, kolik času průměrně vychází na jednu šifru u týmu, který by vyluštil všechny za celou dobu hry. 10 hodin hry a 10 km. Dvě hodiny padnou na přesuny, jedna na startovní aktivitu, bloudění, balení. Zbývá 7 hodin, 420 minut na 21 šifer, to je průměrně 20 celotýmových minut na šifru.
Osobně se mi ty časové hranice moc nelíbí, třeba to vůbec neřeší, kolik členů týmu se šifře věnovalo. Je docela rozdíl, jestli se šifře věnuje 1 hráč 15 minut nebo 4 hráči 15 minut. Naopak se mi dobře funguje s tím, že si hned na začátku řekneme, jestli tu šifru luštit chceme, a pak je prostě "luštěna", a nebo ji luštit nechceme (dochází čas, raději se budeme věnovat něčemu jinému a tohle vypadá na dlouho), a pak je "neluštěna".
Ještě bych chtěl přidat jednu tlustou čárku k něčemu, co tu už zaznělo...
„Myslím, že by bylo fajn pravidla doplnit o kvazidefinici (ne)luštěné šifry.“
Z minulosti si pamatuju (nebo halucinuju) něco o patnácti minutách soustředěného luštění. Letos jsem definici nezaznamenal. Různé výklady toho, co tým považuje za „luštěnou šifru“ umí pěkně hnout počtem bodů za obtížnost, takže by bylo fajn mít v rozlišení luštěno vs. neluštěno jasněji.
Za mě by to mělo být něco jako: „Luštili jsme aspoň X minut a zároveň se dostali do stavu, kdy jsme aspoň Y minut nevěděli, co se šifrou dál.“ (X = 20, Y = 10 mně osobně zní smysluplně, ale to je otázka kalibrace)
Ohledně té části Y... my letos před koncem vyzvedli hned několik pro nás lehčích šifer, které bychom téměř jistě během pár (desítek) minut po konci hry doluštili. Vedli jsme poměrně intenzivní debatu, jestli je fér takové šifry označit jako luštěné. Já držel v ruce Tetris s plnou mezitajenkou, na který jsem měl patnáct minut na konci hry, a měl pocit, že prostě nevím. Patnáct minut jsem ho aktivně a úspěšně luštil. Mít ještě pět minut, asi ho doluštím. Ale zároveň mi je blbé označit šifru jako luštěnou, protože ona nemůže za to, že byla vyzvednuta tak krátce před koncem. Jasně, dá se argumentovat, že to se potenciálně týká všech šifer a že se to v globálu nějak zprůměruje napříč šiframi, ale určitou pachuť to nechává.
Aleši, z pohledu hráče si ideální šifru na Kachnu představuju tak, že je malá, obsahuje právě jeden chytrý, vtipný nápad, jeden krok a při pochopení principu její luštění zabere co nejkratší dobu. Papír A6 s pár slovy nebo obrázky úplně stačí. Artefakt, se kterým jde rychle udělat jen jedna fikaná věc, je taky super. Takové šifry se podle mě do Kachního formátu plného různorodých úloh hodí nejlépe, paradoxně nemusí jít o nejlépe hodnocené šifry, ale IMHO jde o šifry, které nejvíce prospívají systému hry, protože je často lze efektivně luštit i na přesunech a dolušťování je rychlé a pohodlné.
Letos takových šifer moc nebylo. Možná žádná. Trochu se přiblížil polák aka ptákoviny, případně asociační zvířátka (pták = penis). Hodně šifer, nejspíš včetně naší, trpělo IMHO syndromem "nápadem pěkné, ale zbytečně vícekrokové či komplikovaně zadané". Vzpomenu hlavně na blikající morse hvězdy či šestadvacetistěn. Ale do určité míry i třeba Radkova šifra, Tetris, Metro, Provázky, Mecenáši a asi další, které si teď už nevybavím. Všechny tyhle zmíněné šifry podle mě jde zjednodušit, odstranit nějaký mechanický, nadbytečný, prudicí nebo orgo-exhibiční krok. Přitom některé z těch šifer bych hodnotil vysoko co do krásy. To jsou ty paradoxy.
A pak existuje kategorie šifer, která je trochu více mechanická, dobře luštitelná, vlastně zábavná, ale zároveň tak trochu... nemastná, neslaná. Obvykle jsou docela dobře hodnocené a mají díky určité mechaničnosti dobrou luštitelnost. Osobně tyhle šifry nemám moc rád, ale do herního systému velmi dobře zapadají. Letos Bludiště s obrázky a Zvířátkové asociace (s originálním ohnutím oslích uší nakonec, cením).
K letošní hře mě ještě napadá jedno téma. Jak si představujete ideální šifru na Kachnu? Já mám pár neutřízených a pravděpodobně i vnitřně nekonzistentních nápadů.
Takže je to nejvíc o odhadu obtížnosti, co?
A co si o tom myslíte vy?
Nejdřív zareaguju na Danku, já nejsem nějak zatížen proti lehčím šifrám na Kachně, jen se mi líbilo mít letos šifru těžkou :-)
Jinak Kachna jako vždy super, o hodinu navíc bych rozhodně přivítal tak nějak obecně, když už při probuzení jsou všichni málem na startu a večer nikdo nespěchá na vlak, tak není třeba mít spolu se Dnem nejkratší denní šifrovačku. Letos by jedna hodina zdaleka nestačila, ale pro příští ročníky se třeba poučíme, když v TOP 14 jsou jen dva týmy s méně než 30 body za obtížnost (u Žlutých květů šafránu je to podle mě spíš špatně napsaná 35). Aspoň já se poučím :-)
Já také moc děkuji za hru! A to jak organizátorům za super zajištění objektu a naplánování hry, tak ostatním týmům za pěkné šifry. My jsme stihli obejít 9 stanovišť a pokud bychom měli o půl hodiny víc, tak se ještě stavíme pro dvě další. Ale ke konci jsme radši chtěli ještě zkusit luštit a ne jít 2 km přes les tam a další 2 zpátky pro odevzdání karty, když jsme od cíle byly půl kilometru... Moc se mi líbil les a terén, šifry jakbysmet, jen mít na hru o 5 hodin navíc, tak bychom stihli udělat a vyluštit vše, co jsme při hře udělat chtěli a bylo v našich silách :D (ale na koupání v lomu jsme si čas našli). Na hodinkách jsem měl asi 14000 kroků, podle mapy nějakých 10 km (2x jsme šli přes les), což není moc, ale působilo to náročněji (dítě na zádech taky dělá své). To si ale nestěžuji na náročnost terénu, spíš na to, že přesuny sebraly moc času na úkor luštění a pokud by na hru bylo více času, asi bychom si ji užili ještě více :) Tak doufám, že za rok zas!
Aj ja sa chcem poďakovať za skvelý víkend! Zorganizovaný bol takmer bez jedinej chyby a myslelo sa na veľa drobností, ktoré všetko spríjemnili a zabezbečili hladký priebeh. Určite budem rada, ak Kachna bude pokračovať. Pridám pár poznámok a pozorovaní za náš tím.
Záznam trasy nemám, klikal jsem to ručně: https://mapy.cz/s/casevozapo Máme tam i jednu drobnou zacházku a jedno hledání ztraceného člena týmu :-)
Ty rozdíly oproti průměrným 9 km vzdušnou čarou mi přijdou pochopitelné. Cesta ze startu a do cíle může být průměrně 2 km. Naběhané vzdálenosti na OB závodech vychází většinou tak o 1/3 navíc oproti vzdušné čáře. To už máme kolem 15 km. Tady jsme navíc měli mapu, u které se nedalo spolehnout na porosty, takže chození mimo cesty jsme spíš minimalizovali.
Délka trasy vzdušnou čarou bez přesunu ze startu a do cíle mi vychází okolo 9 km (min 6,5 km; max 11 km) okolo 11 km (min 6 km, max. 15 km). Vychází to podobně pro všechny starty.
Máte-li někdo záznam trasy, pošlete ho prosím na mail. Zajímalo by mě, jestli se dá rozdíl svést na nerovné cestičky.
Edit: Výpočet byl špatně, přepočítal jsem to.
My asi 16 km na 10 z 12 stanovišť, z toho 1 km na strategicky nevýhodnou zacházku ke Zlatým vočím.
Jirko, Fitbit mi hlásí v době hry 17 km. Obešli jsme přitom jen 11 ze 12 stanovišť a na přesuny jsme měli tak střední štěstí, přišlo mi.
Kolik jste tak nachodili? Já si teď naklikal do mapy přibližnou vzdálenost jako 10,3 km (rovně po cestách, dohledávky zanedbávám).
I my děkujeme! Organizace šlapala na jedničku, chválím i výběr počasí - zřejmě dobré konexe tam nahoře. :) Celkově vydařená akce! S výhledem dalších ročníků si jen dovolím podpořit pár názorů, které tu už zazněly, a přidat pár dalších...
I my jsme se mezi sebou bavili o 'šifrovačce, kde pro samé běhání po lese není čas luštit'. Ať už by to znamenalo trochu kratší vzdálenosti, prostupnější terén nebo delší herní čas (vím, že tam už velký prostor není, ale třeba pro náš tým by i hodina navíc udělala hodně).
Připojuji se k týmu odpůrců startovních aktivit. :) A ještě více oceňuji absenci 'povinného' společného programu v pátek večer. Myslím, že sobotní táborák to bohatě vynahradí. :)
Myslím, že by bylo fajn pravidla doplnit o kvazidefinici (ne)luštěné šifry. Dost jsme nad tím na konci filozofovali a těžko jsme hledali nějaké jednotné vodítko. Vím, že je to taková šedá zóna, ale myslím, že by bylo fajn zkusit třeba na pár příkladech ustavit nějakou normu... (Vím, že to může vypadat jako zbytečné školometství, ale ono zrovna tohle dokáže udělat pěkných pár bodů.)
Tak snad zase za rok...
I já děkuji pořadatelům za ukončení mnohaletého půstu, odvedli jste skvělou práci. Speciálně vyzdvihávám i absenci startovní aktivity, to by se mi líbilo zachovat i pro následující roky :-)
Taky díky! Letošní kachna mi přišla trošku těžší do břicha, ale za to si jednak můžeme sami, jednak už to přešlo. Dokonce už jsem cestou domů vymyslel šifru na napřesrok! Drobná technická - když si prohlížím stránky Kachny na notebooku, nemůžu posouvat levé menu. Poslední položka, kterou vidím, jsou Šifry, a na Kváky se nedostanu.
Moc díky za uspořádání báječné Kachny! Všechno perfektní, jen jsme si to vzájemně udělali trochu hardcore těžšími šiframi. :) Oceňuju i QoL drobnosti typu QR kódu pro placení pití. Doufám, že letošek nastartoval novou Kachní éru. Pokud ano, chtěl bych za sebe přidat na seznam přání dvě položky:
Chci moc poděkovat, že jste to zase uspořádali! Kájo, Honzo, Adame, Tome, Mílo a Honzo! Dík! Bylo to supr! A taky dík, že to bylo baby-and-břicho-friendly!
Ahoj, taky nabízím místo v autě, jedu zatím sám z Prahy někdy "po práci", vracím se do Prahy v neděli, až vše na místě uklidíme. Pište na mila.votradovec@gmail.com.
Ahoj, náš tým ztratil dva členy týmu (Áďu a Petra) a teď hledáme někoho, kdo by je nahradil. Zájem můžete hlásit v jednom i ve dvou lidech na mail ondrasek.valasek@gmail.com. Navíc můžeme nabídnout místa v (neklimatizovaném) autě z Brna a zpět do Brna.
Ahoj, jedeme z Brna a máme jedno volné místo v autě. Kdyby někdo chtěl jet s námi, napište mi na honza.pomikalek@gmail.com.
Ahoj Kubo, máme radost, že máte radost :) Zatím pomalu začínáme ladit web, informace tady jsou ještě neaktuální (máme jen termín a místo, viz https://sifrovacky.cz/kalendar/), takže mě dost překvapuje, že se někdo zvládl přihlásit 😅😅😅 Každopádně až to všechno dáme dohromady, dáme vědět. Věříme, že to tentokrát už vyjde. Díky za podporu! Kaja a spol.
Jsme moc rádi, že „se“ Kachna obnovila. Moc díky všem orgům a pomocníkům!
1) Souhlasím se zdejším požadavkem na orgovské upřesnění definice "luštění" a zároveň by mi vůbec nevadil nějaký rastr pro hodnocení šifer - my si to nějak nastavili a oboje udělali dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale přišlo mi to pocitově tak trochu random ve smyslu mohli bychom škálu posouvat, natahovat a vlastně by to pořád vyjadřovalo náš názor stejně, co by to udělalo s výsledky nevím, moc asi ne, ale pocit bych měl lepší.. (znamená nízké hodnocení, že jsem měl krásnou šifru, ale ostatní měli hezčí? nebo že by taková věc vůbec neměla spatřit světlo světa?)
2) Nevím, zda je správně hodnotit jen šifry, které jsem vyluštil, a to bez znalosti autorského řešení. Letos jsme například vyluštili 26stěn naprosto neautorsky a pak ho museli hodnotit, kdybych v době hodnocení znal autorské řešení, určitě bych bodoval o něco výše. Zároveň by mohlo být zajímavé bodovat i nevyluštěné šifry, některým šifrám bych dal rád body, protože ačkoli jsme si seděli na vedení, tak je to pěkné, a některým zase bral, protože "fuj" :D
3) Přimlouvám se k prodloužení času na luštění, bude-li to možné, a také k nějakému symetričtějšímu umístění odevzdávacích míst. Tím jak hra nezačíná pro každého stejně by mi to přišlo fajn to mít nějak lépe než letos.
4) Pokud už děláte zpěvníček, bylo by super z něj ty písničky zahrát všechny, dokud je ještě u ohně většina. A nebo ho nedělat, případně ho udělat celý dle hudebníků (Míly :D). Je mi jasné, že každý má jiný vkus, ale působilo na mě trochu divně, jak se rozdal zpěvník a pak z něj zazněla tak polovina (?).
5) Velmi cením stravu, ubytování, děti-friendly prostředí, možnost dopravy vlakem na hru a vlastně všechny tyto organizační "drobnosti", které dohromady udělají skvělý víkend ve všech ohledech. A samozřejmě i díky ostatním týmům za atmosféru i šifry, splnilo to mé očekávání, snad s výjimkou podezřele málo artefaktů, ale to se asi spíš hře hodilo...
Určitě jsem toho chtěl psát víc, ale nějak se mi to za ten týden bez internetu vykouřilo z hlavy, případné další náměty třeba někdy na nějaké afterparty nebo pintě.. Takže moc díky za to, že to organizujete a snad zase za rok :)