Pravidla

Struktura hry

Kachna je určena pro maximálně čtyřčlenné týmy. Začíná v sobotu okolo 9.00 a končí ten samý den v 18.00. Hra trvá 9 hodin a je navržena pro 24 týmů.

Hra se skládá ze 12 stanovišť se šiframi hráčů. Na každém stanovišti se nachází 2 různé šifry odkazující na 2 různá místa. Libovolná dvě stanoviště od sebe nejsou vzdálena více než 2 km (většinou jsou však výrazně blíže).

Hra obsahuje cykly. Může se stát a pravděpodobně i stane, že vyluštíte stanoviště, na kterém už jste dříve byli.

Vybavení do hry

Tradiční vybavení

Z tradičního vybavení se Vám jistě budou hodit všechny standardní šifrovací pomůcky (tužky, papíry, fólie, fixy, nůžky, lepidlo), jídlo a pití na přežití celé šifrovačky, Kachna doporučuje také buzolu a repelent.

Mapa

Každý tým dostane na začátku hry velmi podrobnou mapu pro orientační běh. Ta se od normálních map odlišuje svou vysokou podrobností a některými nezvyklými barvami - například vzrostlý les je značen bílou barvou, hustší porosty pak různými odstíny zelené, viz legenda.

Na mapě bude vyznačena souřadnicová mřížka, pomocí níž bude možné určit polohu jednotlivých stanovišť. K převedení tajenky šifry na souřadnice slouží rejstřík. Obsahuje několik set slov, ke každému jsou přiřazené souřadnice v mřížce. Většina slov odkazuje na náhodná místa na mapě, správná řešení odkazují na další stanoviště.

Karta týmu

Karta týmu, kterou obdrží každý tým na startu, slouží pro záznam hry a následné vyhodnocení výsledků.

Body

Cílem šifrovačky Kachna je získat co nejvíce bodů. Body se týmu udělují v pěti kategoriích:

  • navštívená stanoviště
  • vyluštěné šifry
  • krása vaší šifry,
  • obtížnost vaší šifry,
  • dodržení všech termínů týkajících se dodání vaší šifry (viz Vlastní šifry).
  • bonusy

Tyto parametry se zadají do Kachní funkce, která spočítá celkový počet bodů. Chcete navštívit a vyluštit co nejvíce stanovišť a mít krásnou šifru, která není ani moc lehká ani moc těžká. Také chcete dodržet všechny dané termíny.

Navštívená stanoviště

Počet navštívených stanovišť krát 3. Maximálně tedy 3 * (12) = 36 bodů. Vyluštěné šifry

Vyluštěné šifry

Počet vyluštěných šifer krát 2. Maximálně tedy 2 * (24) = 48 bodů.

Krása Vaší šifry

Průměr (ve skutečnosti průměr mediánu a dvou sousedních hodnot) z hodnocení ostatních týmů, které šifru vyluštily, krát 8. Maximálně tedy 6 * 8 = 48 bodů. V cíli budou navíc hodnocení všech týmů autorsky harmonizována a to tak, aby se nikomu nevyplatilo „škodit“ ostatním tak, že všechny šifry bude hodnotit jedním bodem.

Obtížnost Vaší šifry

Poměr počtu týmů, které šifru vyluštily, a počtu týmů, které šifru luštily (viz údaj v Kartě hry) prohnaný kachním vzorcem. Maximálně 40 bodů. Orientační hodnoty v tabulce.

% týmů vyluštilo bodů
5 % 0
20 % 0
30 % 10
40 % 20
50 % 30
60 % 35
70 % 40
80 % 40
90 % 35
100 % 35

Start

Před startem se přesuneme auty do herní oblasti. Týmům, které nebudou mít vlastní auto, dopravu zajistíme.

Stanoviště, trasa

Řešením šifer na Kachně bývá zpravidla heslo. Jakmile tedy z šifry vyluštíte tajenku, budete moci zjistit, v jakých souřadnicích mapové mřížky se nachází další šifra.

Stanoviště se budou vesměs nacházet mimo cesty. Budou označena fáborkem. Prostor hry není velký, jedná se převážně o příjemný les. Samotné šifry budou ve vodovzdorném obalu, každý tým si smí vzít dvě kopie, označené logem Kachny.

Pokud je součástí šifry i něco jiného, než papírové zadání, řiďte se instrukcemi napsanými v doprovodném textu.

Stanoviště vševěd

Na stanovišti s označením „VŠEVĚD“ prozradí organizátoři za splnění úkolu řešení libovolné vyzvednuté šifry. Tato šifra se hodnotí jako nevyluštěná (= za vyluštění nejsou body a nelze hodnotit krásu). Každý tým může splnit celkem 5 úkolů.

Cíl

Nejpozději do 18.00 musí týmy do cíle libovolným způsobem (v souladu s pravidly) dopravit Kartu týmu. Organizátoři se poté v rychlosti pokusí vyhodnotit výsledky, následuje večeře, prohlídka všech šifer, vyhlášení výsledků Kachny a kachní večírek – oheň, hudba a drobné chuťovky k opečení.

Další pravidla

Protože Kachna nemá být o luštění ve dvojicích či jednotlivcích, platí tato pravidla:

  • Zákaz rozdělení týmu! (Je okej jít pomaleji než ostatní na stejné další stanoviště; samozřejmě je okej si odskočit; je okej čekat s kočárkem na cestě kousek od stanoviště; není okej vysílat běžce, který se bude vracet za svým týmem; určitě není okej poslat půlku týmu jinam než druhou půlku týmu.)
  • Standardní pravidla šifrovacích her – tj. nespolupracovat s ostatními, luštit v rozumné vzdálenosti od stanoviště, nestopovat ostatní týmy, nechodit do lesních školek, na soukromé pozemky, nepoužívat jiné dopravní prostředky než vlastní nohy (popř. bezmotorový kočárek) atd.
  • Vzhledem k tomu, že na mapě je omezený počet tajenek, není možné se zcela vyhnout „haluzení“. Nebráníme se nijak zpětnému inženýrství a odhadování tajenky, ale náhodné obíhání stanovišť je zakázáno. Hrajte fér a hlavně tak, abyste si hru i celý kachní tah užili.

Vlastní šifry

Každý tým musí vytvořit jednu šifru, která bude použita ve hře. Před hrou je tedy kromě samotné tvorby šifry třeba absolvovat následující kroky:

  • Hotovou šifru uploadujte do pátku 31. května na Stránce týmu. Za to získáte 1 bod do hry. Orgánizátoři se šifru pokusí otestovat a dodat vám zpětnou vazbu.
  • Nejpozději během pátku 14.  června vám předáme kontakty na dva týmy, se kterými si budete vzájemně testovat šifry. Na testování máte celkem 2 týdny.
  • Do pátku 28. června pošle tým zpětnou vazbu autorům šifry a kopii odešle také mailem organizátorům. Za to můžete obdržet opět 1 bod do hry.
  • Následujících 14 dní máte na to, abyste šifru na základě připomínek upravily. Do pátku 12. července je třeba nahrát finální verzi šifry do systému. Za to opět získáte 1 bod do hry.

Za splnění všech výše zmíněných termínů můžete tedy získat až 3 body do hry.

Pokud byste si přáli, aby vám šifru testoval nějaký konkrétní tým (např. jeho člen zná princip, umíte si předat artefakt apod.), uveďte to prosím v sekci Poznámka při nahrávání šifry.

Pokud bude tým chtít šifru otestovat znovu po úpravě, musí si další testery sehnat sám. Pokud má tým artefaktovou šifru, kterou nelze předat jinému týmu k otestování, může zkusit za účelem testu kontaktovat organizátory nebo si testery sehnat sám.

Požadavky na šifru

  • Řešení je české podstatné jméno (existující na https://prirucka.ujc.cas.cz/) v prvním pádě jednotného čísla.
  • Šifra je ve formátu PDF rozměru A4, A5, A6 nebo A7 (usnadníte nám hlavičkování a tisk).
  • Nahoře má vodorovný bílý pruh o šířce 2 centimetry.

Nevejdete-li se do požadavků, napište nám, domluvíme se. V případě, že děláte speciální šifru (předmětová, zvuková apod.), zajišťujete si propriety sami.