Pravidla

Pravidla budou podobná loňským, která vidíte níže. S blížící hrou je budeme upravovat a doplňovat, zásadní změny nečekejte.

Struktura hry

Kachna je určena pro maximálně čtyřčlenné týmy. Začíná v sobotu okolo 9.00 a končí ten samý den v 19.00. Hra trvá 9 hodin a je navržena pro 24 týmů.

Hra se skládá ze 12 stanovišť se šiframi hráčů. Na každém stanovišti se nachází 2 různé šifry odkazující na 2 různá místa. Libovolná dvě stanoviště od sebe nejsou vzdálena více než 2 km (většinou jsou však výrazně blíže).

Hra obsahuje cykly. Může se stát a pravděpodobně i stane, že vyluštíte stanoviště, na kterém už jste dříve byli.

Vybavení do hry

Tradiční vybavení

Z tradičního vybavení se Vám jistě budou hodit všechny standardní šifrovací pomůcky (tužky, papíry, fólie, fixy, nůžky, lepidlo), jídlo a pití na přežití celé šifrovačky, Kachna doporučuje také buzolu a repelent.

Mapa

Každý tým dostane na začátku hry mapu. Na mapě bude vyznačena souřadnicová mřížka, pomocí níž bude možné určit polohu jednotlivých stanovišť. K převedení tajenky šifry na souřadnice slouží rejstřík. Obsahuje několik set slov, ke každému jsou přiřazené souřadnice v mřížce. Většina slov odkazuje na náhodná místa na mapě, správná řešení odkazují na další stanoviště.

Karta týmu

Karta týmu, kterou obdrží každý tým na startu, slouží pro záznam hry a následné vyhodnocení výsledků.

Body

Cílem šifrovačky Kachna je získat co nejvíce bodů. Body se týmu udělují v pěti kategoriích:

  • navštívená stanoviště
  • vyluštěné šifry
  • krása vaší šifry,
  • obtížnost vaší šifry.

Tyto parametry se zadají do Kachní funkce, která spočítá celkový počet bodů. Chcete navštívit a vyluštit co nejvíce stanovišť a mít krásnou šifru, která není ani moc lehká ani moc těžká.

Obtížnost Vaší šifry

Poměr počtu týmů, které šifru vyluštily, a počtu týmů, které šifru luštily (viz údaj v Kartě hry) prohnaný kachním vzorcem. Maximálně 40 bodů. Orientační hodnoty v tabulce.

% týmů vyluštilo bodů
5 % 0
20 % 0
30 % 10
40 % 20
50 % 30
60 % 35
70 % 40
80 % 40
90 % 35
100 % 35

Start

Stanoviště, trasa

Řešením šifer na Kachně bývá zpravidla heslo. Jakmile tedy z šifry vyluštíte tajenku, budete moci zjistit, v jakých souřadnicích mapové mřížky se nachází další šifra.

Stanoviště se budou vesměs nacházet mimo cesty. Budou označena fáborkem. Prostor hry není velký, jedná se převážně o příjemný les. Samotné šifry budou ve vodovzdorném obalu, každý tým si smí vzít dvě kopie, označené logem Kachny.

Pokud je součástí šifry i něco jiného, než papírové zadání, řiďte se instrukcemi napsanými v doprovodném textu.

Stanoviště vševěd

Na stanovišti s označením VŠEVĚD prozradí organizátoři za splnění úkolu řešení libovolné vyzvednuté šifry. Tato šifra se hodnotí jako nevyluštěná (= za vyluštění nejsou body a nelze hodnotit krásu). Každý tým může splnit celkem 5 úkolů.

Cíl

Do 19.00 musí týmy libovolným způsobem odevzdat Kartu týmu. Kartu lze odevdat elektronicky (vyfotit a postlat) nebo odevzdat organizátorům. Organizátoři se poté v rychlosti pokusí vyhodnotit výsledky, následuje večeře, prohlídka všech šifer, vyhlášení výsledků Kachny a kachní večírek – oheň, hudba a drobné chuťovky k opečení.

Další pravidla

Protože Kachna nemá být o luštění ve dvojicích či jednotlivcích, platí tato pravidla:

  • Zákaz rozdělení týmu! (Je okej jít pomaleji než ostatní na stejné další stanoviště; samozřejmě je okej si odskočit; je okej čekat s kočárkem na cestě kousek od stanoviště; není okej vysílat běžce, který se bude vracet za svým týmem; určitě není okej poslat půlku týmu jinam než druhou půlku týmu.)
  • Standardní pravidla šifrovacích her – tj. nespolupracovat s ostatními, luštit v rozumné vzdálenosti od stanoviště, nestopovat ostatní týmy, nechodit do lesních školek, na soukromé pozemky, nepoužívat jiné dopravní prostředky než vlastní nohy (popř. bezmotorový kočárek) atd.
  • Vzhledem k tomu, že na mapě je omezený počet tajenek, není možné se zcela vyhnout „haluzení“. Nebráníme se nijak zpětnému inženýrství a odhadování tajenky, ale náhodné obíhání stanovišť je zakázáno. Hrajte fér a hlavně tak, abyste si hru i celý kachní tah užili.

Vlastní šifry

Každý tým musí vytvořit jednu šifru, která bude použita ve hře. Před hrou je tedy kromě samotné tvorby šifry třeba absolvovat následující kroky:

  • Hotovou šifru uploadujte do 31. května na Stránce týmu. Orgánizátoři se šifru pokusí otestovat a dodat vám zpětnou vazbu.
  • Nejpozději 15.  června vám předáme kontakty na dva týmy, se kterými si budete vzájemně testovat šifry. Na testování máte měsíc.
  • Do 15. černvence pošle tým zpětnou vazbu autorům šifry a kopii odešle také mailem organizátorům. Za to můžete obdržet opět 1 bod do hry.
  • Následující 3 týdny máte na to, abyste šifru na základě připomínek upravili. Do 26. července je třeba nahrát finální verzi šifry do systému.

Pokud byste si přáli, aby vám šifru testoval nějaký konkrétní tým (např. jeho člen zná princip, umíte si předat artefakt apod.), uveďte to prosím v sekci Poznámka při nahrávání šifry.

Pokud bude tým chtít šifru otestovat znovu po úpravě, musí si další testery sehnat sám. Pokud má tým artefaktovou šifru, kterou nelze předat jinému týmu k otestování, může zkusit za účelem testu kontaktovat organizátory nebo si testery sehnat sám.

Požadavky na šifru

  • Řešení je české podstatné jméno (existující na https://prirucka.ujc.cas.cz/) v prvním pádě jednotného čísla.
  • Šifra je ve formátu PDF rozměru A4, A5, A6 nebo A7 (usnadníte nám hlavičkování a tisk).
  • Nahoře má vodorovný bílý pruh o šířce 2 centimetry.

Nevejdete-li se do požadavků, napište nám, domluvíme se. V případě, že děláte speciální šifru (předmětová, zvuková apod.), zajišťujete si propriety sami.